L'opinió

I L'HOME CREà EL TEATRE...

 

Tal com va dir Edward A. Wright en el seu llibre titulat Per comprendre el teatre actual, “l’home va crear el teatre a la seva imatge”, perquè tenia plena consciència que el món estava ple d’odi, intolerància, ràbia, destrucció, però a la vegada d’amor, tendresa, solidaritat, alegria i satisfaccions. L’home, doncs, va triar dues màscares per representar la creació: una que plorava davant la tragèdia i una altra que reia davant la comèdia.

I això ha estat així durant vint-i-cinc segles. I encara que quan una temporada teatral acaba i pot ser considerada la pitjor, el teatre no morirà perquè els mateixos elements que el van crear el mantindran viu, perquè sempre ha parlat de l’home i ho continuarà fent.

Alguns teatres de la nostra ciutat han tancat les seves portes, però altres les tornaran a reobrir aviat, com el Teatre Goya, i podrem veure’ns, a nosaltres mateixos, sobre de l’escenari. Donem una nova oportunitat al teatre i que ens parli amb nous autors que es convertiran en universals, com ja ho són Èsquil, Shakespeare, Lope de Vega, Brecht, entre altres, i sobretot... que nosaltres siguem davant de l’escenari quan arribi aquest dia.

Feliç Dia Mundial del Teatre!
27 de març de 2007


Les activitats passades

CICLE: LA CIÈNCIA AL TEATRE

Amb motiu del centenari de la concessió del Premi Nobel de Fisiologia i Medecina a Santiago Ramón y Cajal.

Dilluns 6 de novembre 2006
Lectura dramatitzada: Los Borrachos d'Antonio Álamo
Direcció: Carles Canut.
Amb Chantal Aimée, Xavier Albertí, Xavi Capdet, Joan Carreras, Pere Eugeni Font, Dani Klamburg, Jordi Llordella, Joan Negrié, Biel Querol, Mingo Ràfols i Carles Sales.
Teatre Romea. 19.30 hores

Dilluns 20 de novembre 2006
Lectura dramatitzada: Copenhaguen
de Michael Frayn

Direcció: Pau Miró.
Traducció: Marc Rosich.
Amb Òscar Intente, Jaume Comas i Rosa Vila.
Teatre Romea. 19.30 hores

Dilluns 27 de novembre 2006
Conferència: Els descobriments, la societat i l'ètica
Amb Vladimir de Semir i Ramon Folch
Vestíbul Teatre Romea. 19.30 hores


Los Borrachos de Antonio Álamo
Los Borrachos d'Antonio Álamo. Un moment de la lectura.

En Pau Miró durant l'assaig de Copenhaguen al Teatre Romea i Vladimir de Semi i Ramon Folch

1. En Pau Miró, director de la lectura de Copenhaguen de Michael Frayn. 2. Conferència: Els descobriments , la societat i l'ètica. Vladimir de Semir i Ramon Folch.

CICLE DE CONTES, POEMES I CANÇONS: nadal: ja hi som, una altra vegada!


Boris Ruiz i Àngels Bassas
Nadal: Ja hi som, una altra vegada! Boris Ruiz i Àngels Bassas.

 

Dilluns 11 de desembre 2006
Direcció: Carles Canut.
Amb Àngels Bassas, Roser Camí, Carles Canut, Lídia Pujol, Mingo Ràfols, Pep Ribas, Boris Ruiz, Carme Sansa acompanyats pels músics Pau Figueres i Miquel Àngel Cordero.
En col·laboració amb Caixa Catalunya
Teatre Romea. 21.00 hores

Trobada de henning mankell amb els seus lectors

 

Dimarts 7 de febrer 2007
Teatre Romea. 18.00 hores

Boris Ruiz i Àngels Bassas
Henning Mankell

Boris Ruiz i Àngels Bassas
Un moment de la trobada

Properes activitats

calendari marÇ - maig 2007

Dia Mundial del Teatre Suport a la temporada del Teatre Romea


Dilluns 26 de març 2007
19.30 hores

Lectura del conte En el Parque de Gao Xingjian
Direcció: Carles Canut.
Presentació del llibre Contra los ismos de Gao Xingjian
A càrrec de director teatral Joan Ollé.
20.00 hores
Conferència: Cap a una nova dramatúrgia

A càrrec de Gao Xingjian (Premi Nobel de Literatura 2000).
21.30 hores
Brindis

Dimarts 27 de març 2007
11.00 a 18.00 hores

Exposició: Les actrius es vesteixen al Romea
13.30 hores
Tutela de la Plaça Canonge Colom
14.00 hores
Brindis


Dilluns 12 de març 2007 a les 21.00 hores

Lectura dramatitzada de textos de Michel Houellebecq
Direcció: Calixto Bieito
Traducció: Marc Rosich
Amb Ernest Benach, president del Parlament de Catalunya, Xavi Bosch, cap de programes de RAC 1, Gemma Nierga, periodista, Dolors Lamarca, directora de la Biblioteca Nacional de Catalunya.


Debats i conferències sobre el sector social i cultural
Dilluns 17 d’abril 2007 a les 20.00 hores (per confirmar)
Debat:
Cultura a
              de
              i Barcelona

Hi participaran els candidats dels principals partits polítics a l’alcaldia de Barcelona.


Recital de poesia francesa L'espai per a l'espectador

Durant la Setmana de la poesia a Barcelona
En col·laboració amb Caixa Catalunya


Dilluns 7 de maig 2007 a les 19.30 hores
Poesia francesa: Amputatio
Direcció i dramatúrgia: Jordi Faura i Abel Coll.
Amb Abel Coll, Jorge Peña, Ernest Villegas, entre d'altres.

Una trobada entre el teatre i l'espectador

Dilluns 12 de març 2007 a les 18.00 hores
Plataforma



L'espai per a l'espectador

L'espai per a l'espectador

Una trobada entre el teatre i el públic

 

Espai per a l'espectador

L’espai per a l’espectador és un lloc de trobada al vestíbul del Romea pel públic que vol compartir opinions sobre l’obra que acaben de veure. Es tracta d’una iniciativa que respon a les peticions que durant tot l’any hem anat rebent a la Fundació Romea. És un projecte basat en la confiança amb l’espectador, que tindrà un espai propi on sentir-se còmode entre l’altra gent i podrà prendre un cafè i fer el seu particular debat.
Propera trobada
Plataforma ....................................... Dilluns 12 de març de 2007 a les 18.00 hores


L'hemeroteca

ROMEA PLUS 2003-04

Conferència: Tragedia y sueño en el teatro norteamericano

Per Isaac Chocrón

 

Isaac Chorón
Isaac Chocrón


Teatre Romea 20 d'octubre de 2003
Carles Canut: Hablar de Isaac, salvando la edad, es como hablar de mi padre y hablar de Venezuela es como hablar de mi país porque Venezuela es mi país y hacía muchos años salvo con amigos venezolanos que están aquí, que había perdido el contacto. Estoy emocionado, acabo de reencontrarme con Isaac hace apenas media hora y tengo aquí cantidad de cosas que decir de él, pero yo recuerdo que Isaac decía siempre que cuando alguien le pedía la tarjeta de presentación él contestaba: …”yo no llevo ni tarjeta, ni currículum porque a una cierta edad si usted no me conoce a mí pues, mala suerte para Ud. y mala suerte para mí.
Rápidamente para quienes no le conozcan quisiera decirles que lo primero que llama la atención del dramaturgo Isaac Chocrón, es la calidad estilística con la que estructura todos sus dramas, el lenguaje de Chocrón está laboriosamente trabajado y busca siempre un ritmo que comunique con la mayor precisión la idea que quiere dar a entender. Chocrón siempre nos habla de la problemática que rodea al hombre occidental para quien los valores trascendentales han perdido toda su significación profunda y donde la alienación por tantas riquezas y comodidades pueden destruirlo. En su obra Chocrón ha tomado mucha cautela al no identificar esta problemática con su propio país para que así adquiriesen, a la manera Brechtiana, un valor universal aplicable a cualquier estado capitalista donde el dinero presume resolver los problemas más trascendentales del ser humano.
Veure conferència completa


L'entrevista

Josep maria pou

Actor, director i productor de teatre

 

Des que el van presentar com a nou director artístic del Teatre Goya ja han passat uns mesos. Té definida les línies d’actuació o deixarà una part a la improvisació? Perquè com diu Bob Wilson: ”al teatre, al cap i a la fi, tot és improvisació.
Les línies d’actuació es van començar a dibuixar des del mateix moment que vaig acceptar l’encàrrec. I no tenen cap misteri: al Goya hi farem teatre, en el més ampli sentit de la paraula. I a partir d’aquí els adjectius que es vulgui: teatre gran, teatre nou, teatre de sempre, teatre de públic, teatre d’autor, d’actor, de director, teatre de les emocions, teatre per a la reflexió, teatre compromès, teatre lliure, teatre per plorar i per riure, teatre per viure… L’únic que no farem és teatre dolent. O almenys ho intentarem. I estic d’acord amb Wilson. Per això ja fa mesos que estic improvisant; perquè quan arribi el moment d’improvisar m’agafi ben entrenat.

 

Josep Beuys, artista plàstic, diu que part del públic té consciència... però del que es tracta és de despertar-la en aquells que no la tenen; aleshores, vostè veu el teatre com una acció social o com un espectacle?

No crec que el teatre hagi de salvar el món. Ni jo tinc vocació messiànica. Però sí que crec que el teatre pot ajudar a obrir els ulls cada matí. I crec sobretot en l’efecte mirall: quan et veus et reconeixes. I et coneixes. I això és el que hi ha d’haver: coneixement. Tant per part dels que el fem com dels que el reben: coneixement

No crec que el teatre hagi de salvar el món. Ni jo tinc vocació messiànica. Però sí que crec que el teatre pot ajudar a obrir els ulls cada matí. I crec sobretot en l’efecte mirall: quan et veus et reconeixes. I et coneixes. I això és el que hi ha d’haver: coneixement. Tant per part dels que el fem com dels que el reben: coneixement.


Considerant l’entorn immediat al Teatre Goya, com pensa que pot influir aquest entorn en la gestió d’aquest teatre?
De la mateixa manera que l’entorn influeix en la gestió del Romea, o del Villarroel, o del Condal, o de qualsevol altre local.


En quants idiomes sentirem parlar al Teatre Goya?
Català i castellà, de segur. Anglès, francès i alemany amb més probabilitat que d’altres, encara que només sigui per qüestió de proximitat i estadística. Tots els altres que existeixen hi tenen cabuda. La qüestió no és l’idioma, sinó el talent creatiu. I l’encert.


Quan el veurem a sobre de l’escenari del Goya com a actor, com a director, o fent ambdues coses?
És segur que hi seré com a director en la primera estrena. Ho considero quasi una obligació. La meva participació com a actor la decidiré amb els mateixos ulls que fins ara: que m’interessi el projecte, la història i el personatge. Tinc molt clar, però, que en cada obra que es representi al Goya hi ha d’haver un compromís meu molt especial amb el públic i amb els companys d’ofici. Sí, compromís és la paraula. I coherència.


Fes-te Mecenes de la Fundació Romea: Viu un any de teatre


Si vols veure teatre fes-te mecenes i per 150€ l’any gaudiràs de dues localitats a platea per cada obra de la temporada del Teatre Romea... Tu decideixes com i quan abonar-te, nosaltres t'oferim un any natural de teatre independentment de la data en què et donis d'alta.

Mai el teatre havia estat tan aprop teu! Per a qualsevol dubte o aclaració podeu adreçar-vos al nostre telèfon 93.318.14.31 o bé a través de correu electrònic a info@fundacioromea.com o visitant www.fundacioromea.com

La tira
Per Ana Joven

FUNDACIÓ ROMEA PER A LES ARTS ESCÈNIQUES

Director
Carles Canut

Equip

Ana Joven
Marta Queralt Vila

Fotografies
David Ruano
Disseny
Pilar Pascual
Cristina Pérez

Coordinació general
Marta Queralt Vila

Patrons   Colaboradors
Patrons de la Fundació Romea Col·laboradors de la Fundació Romea
Institucions   Protectors de plata Protectors d'Or
Institucions col·laboradores de la Fundació Romea Col·laboradors de la Fundació Romea
Protectors
Protectors de la Fundació Romea
info@fundacioromea.com
www.fundacioromea.com
C. Hospital, 51 - 08001 Barcelona
Tel. 93 318 14 31

Programació Teatre Romea 06>07 FES-TE MECENES DE LA FUNDACIÓ ROMEA!
Viu un any de teatre

www.fundacioromea.com
Si vols donar de baixa la teva subscripció a aquest butlletí pots enviar-nos un e-mail a info@fundacioromea.com escrivint UNSUSCRIBE. És un missatge exclusiu per als nostres socis de la Fundació Romea. © Fundacio Romea per a les Arts Escèniques. Tots els drets reservats. www.fundacioromea.com.
La Fundació Romea per a les Arts Escèniques no és fa responsable de les opinions que els seus col·laboradors puguin expressar.