L'opinió

Una oportunitat per a l'art

 

Paul Auster, en el seu discurs d’agraïment per la concessió del Premi Príncep d'Astúries, va exposar la seva tesi sobre la utilitat de l'art enfront del concepte de la seva inutilitat si ho comparem amb un descobriment científic o amb alguna cosa tan senzilla, però vital, com és el treball que realitza un lampista. Igual que Auster, per a nosaltres l'art no només és útil, sinó imprescindible, ja que hi reconeixem en ell el camí de sortida i el remei terapèutic per refer l’ànima i l’equilibri emocional.

 

Si això ho portem al món del teatre, li podem atorgar a la “representació teatral” la possibilitat de “sanar l’ànima”, i a l’espectador que assisteix a la “representació”, la distància i la perspectiva per contemplar allò que té de sublim i tràgic. Així, l’espectador es podrà permetre ser sorprès davant d'allò que intenta entendre, a l’acceptar el repte d’exposar-se una vegada i una altra a la plenitud de la “representació”. Ens remetrem al pensament d'Aristòtil en tant que temor i compassió són “alguns” dels sentiments per produir la catarsi per mitjà de la tragèdia (“la representació”).

 

Deixem-ho aquí i passem a recordar la terrible tragèdia de fa uns mesos en què un noi de 20 anys va matar 31 estudiants a la Universitat Tecnològica de Virgínia, als Estats Units. És possible que davant d’un horror com aquest, l’art -el teatre- pugui ser d’alguna utilitat? Estem segurs que la resposta és afirmativa i per això hem parlat del concepte de catarsi plantejat per Aristòtil en la seva Poètica, en la qual recorre a la “representació” com a via per assolir la catarsi, i brindar-nos així la possibilitat de “purgar les passions de l’ànima i guarir-la dels seus mals”. En aquest moment l’art –en aquest cas el teatre– es converteix en imprescindible i concluïm, llavors, que ser espectador no és un homenatge a una obra d'art; és, en el fons i principalment, el millor homenatge que una persona es podrà fer mai a si mateixa.

 


Donem -li una oportunitat al teatre!

Marta Queralt Vila



Les activitats passades

Activitats al voltant de Plataforma, de Michel Houellebecq

 

El muntatge Plataforma, que Calixto Bieito ha portat a l’escenari del Romea, va motivar diferents actes sota el títol Una aproximació a l’obra de Michel Houellebecq. A més a més el públic va poder debatre sobre l’obra a L’espai per a l’espectador.


Dilluns 19 de febrer a les 19.30 hores
Conferència: Michel Houellebecq, un món en si mateix

A càrrec de Gilles Brinon, especialista en literatura francesa contemporània
Vestíbul Teatre Romea

Dilluns 12 de març a les 18.00 hores
L’espai per a l’espectador. Plataforma

Dilluns 12 de març a les 21.00 hores
Lectura dramatitzada Textos de Michel Houellebecq
Direcció: Calixto Bieito
Traducció: Marc Rosich

Amb Ernest Benach, president del Parlament de Catalunya; Xavier Bosch, director d’esports de RAC 1; Gemma Nierga, periodista; i Dolors Lamarca, directora de la Biblioteca Nacional de Catalunya. Els acompanyava al piano Àlex Ramírez

1. Conferència Michel Houellebecq: un món en si mateix. 2.El director de Plataforma, Calixto Bieito, va assistir a la trobada entre espectadors per compartir les seves opinions.

Lectura dramatitzada de Textos de Michel Houellebecq. D’esquerra a dreta: Ernest Benach, Gemma Nierga, Xavier Bosch i Dolors Lamarca.

Dia Mundial del Teatre

 

La diada del món teatral es va voler celebrar de manera especial, enguany, a la Fundació Romea per a les Arts Escèniques, allargant-la fins a dos dies amb un programa farcit. Va destacar la presència del Premi Nobel de Literatura 2000, Gao Xingjian, del que la premsa es va fer gran ressò juntament amb els altres actes preparats.

Dilluns 26 de març a les 19.30 hores

Lectura del conte: En el parque, de Gao Xingjian
(ElCobre Ediciones)
Direcció: Carles Canut
Intèrprets: Mireia Aixalà, Òscar Intente i Victòria Pagès

Presentació del llibre: Contra los ismos, de Gao Xingjian, (ElCobre Ediciones) a càrrec del director teatral Joan Ollé

Conferència: Cap a una nova dramatúrgia, a càrrec de Gao Xingjian

1. Un moment de la lectura d’En el parque, amb Òscar Intente, Mireia Aixalà i Victòria Pagès.

1.Gao Xingjian pronunciant la seva conferència al Teatre Romea. 2. Joan Ollé durant la presentació del llibre.

Dimarts 27 de març de 2007

Exposició: Les actrius es vesteixen al Romea, amb els millors 21 vestits que han lluït diverses actrius al Teatre Romea els últims set any

Tutela de l'escultura A Margarida Xirgu i de la plaça Canonge Colom,
amb la presència del regidor de Cultura, Carles Martí i de la 3ª tinent d'alcalde Imma Mayol. Acte seguit, descoberta de l'estàtua per part dels actors del Teatre Romea


1. Exposició: Les actrius es vesteixen al Romea. 2. Imma Mayol llançant una rosa a l’escultura A Margarida Xirgu. 3. Mingo Ràfols llegint el manifest del Dia Mundial del Teatre.

Activitats al voltant de Soldados de Salamina, de Javier Cercas

 

La novel•la de Javier Cercas, ara al teatre de la mà de Joan Ollé, va propiciar de nou la reflexió a la Fundació Romea per a les Arts Escèniques, que no va deixar perdre l’ocasió per aprofundir en aquest tema històric amb el públic.

Dilluns 30 d’abril de 2007
Conferència: La Falange de Rafael Sánchez-Mazas, per l’historiador Joan Maria Thomàs, doctor especialitzat en la Segona República, la Guerra Civil i el Franquisme

Vestíbul Teatre Romea. 19.30 hores

El Doctor Joan Maria Thomàs durant la conferència.

Setmana de Poesia de Barcelona. Amb la col•laboració de l’Institut de Cultura

 

Dilluns 7 de maig a les 21.00 hores
Recital de poesia francesa contemporània Amputation

Direcció: Jordi Faura y Abel Coll
Dramatúrgia: Jordi Faura
Amb Ernest Villegas, Jorge Peña, Ricard Serra, Abel Coll i Claudi Domingo

1. Ricard Serra en un moment de la funció. 2. Abel Coll durant l'espectacle.

Properes activitats

CALENDARI MAIG/JUNY 2007

Cicle de lectures dramatitzades de Nous Autors

Dilluns 11 de juny a les 21.00 hores
Emergència, de Marta Buchaca Alemany
Direcció: Carles Canut
Intèrprets: Àngels Bassas, Roser Camí, Pablo Derqui, Susanna Garanacha i Mònica Glaenzel

Dilluns 25 de juny a les 21.00 hores
Aluminosi, de Manuel Veiga Giménez
Direcció: Emilià Carilla
Intèrprets: Àngela Jové, Blanca Pàmpols, Mont Plans i Manel Sans

Amb les veus de Claudi Domingo i Pep Ribas



L'espai per a l'espectador

L’ESPAI PER A L’ESPECTADOR

Una trobada entre el teatre i el públic

 

Espai per a l'espectador

L’espai per a l’espectador és un lloc de trobada al vestíbul del Romea pel públic que vol compartir opinions sobre l’obra que acaba de veure. Es tracta d’una iniciativa que respon a les peticions que durant tot l’any hem anat rebent la Fundació Romea. És un projecte basat en la confiança amb l’espectador, que tindrà un espai propi on sentir-se còmode entre l’altra gent i on podrà prendre un cafè i fer el seu particular debat.

 

Properes trobades
Passat el riu ....................................... Dilluns 25 de juny de 2007 a les 18.00 hores
Direcció d'Oriol Broggi

Gènesi 3.0 ........................................... Dilluns 9 de juliol de 2007 a les 18:00 hores
Direcció de Carlos Wagner


L'hemeroteca

ROMEA PLUS 2006/2007

Conferència: Està en perill la llibertat d’expressió?

Amb Josep Ramoneda

 

Moment de la conferència de Josep Ramoneda.

Dimecres 11 d’octubre a les 19.30 hores
Daniel Martínez: “Molt bona tarda. Moltes gràcies per la vostra assistència a la conferència que la Fundació Romea per les Arts Escèniques organitza per a la llibertat d’expressió. La conferència d’avui té un títol interrogatiu: Està en perill la llibertat d’expressió? Jo no sé si el fet de plantejar la pregunta la converteix ja en purament retòrica, però del que no hi ha dubte és que la successió d’esdeveniments negatius ens porta a reflexionar sobre ella i jo crec que a manifestar-nos amb la màxima contundència en pro d’un dret fonamental com és la llibertat d’expressió. Josep Ramoneda, filòsof, escriptor i director del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, és una persona que uneix a la seva enorme capacitat de reflexió i coneixement, un compromís permanent en la defensa dels valors que han de guiar una societat lliure i democràtica...” Llegir conferència completa


L'entrevista

Ricardo Szwarcer

A pocs dies de començar el primer Grec que vostè dirigeix, ens agradaria saber:

 

Quin criteris artístics ha fet servir per dotar d’un perfil definit al Grec del 2007?
Este año, los criterios artísticos y de programación que me han guiado son aquellos que contribuyen a darle visibilidad a algunas líneas de programación –como un pequeño ciclo en la Biblioteca de Catalunya o el dedicado al público familiar en las diferentes salas de Montjuïc, por ejemplo- como una manera de darle más organicidad al programa. Y también la búsqueda de nuevos públicos.

A fin de estimular el interés por nuestra propuesta, he invitado a compañías de Teatro y Danza que hacen su primera presentación en España –como la Joven Compañía de Teatro de Riga, y la Cloud Gate Dance Theatre de Taiwan-, pero también he querido darles un lugar a coreógrafos y artistas emergentes, y a los espacios de creación de la ciudad.

Hemos buscado una cierta descentralización de los espectáculos en la ciudad, y también abrimos el Teatre Grec a nuevas propuestas, como es el caso del Circo y del Hip Hop.

 

Gaudirem de nous espais?
Los espacios que se incluyen por primera vez en el Grec son la Nau Ivanow, el SAT! (Sant Andreu Teatre) y La Caldera.

 

Fins ara, tots els directors del Grec han estat catalans. Quin segell personal creu que pot aportar vostè, que ha nascut a l’Argentina, al funcionament del Festival?
La contribución que pueda hacer al Grec en mi trabajo no creo que se relacione sólo con mi país de origen, sino mas bien con el tipo de experiencia profesional que he podido llevar a cabo. En mi carrera, he tenido la oportunidad de trabajar en relación con distintas disciplinas artísticas, desde la música clásica a la popular; la ópera y el teatro; el ballet y la danza contemporánea. Y también en distintos países, principalmente Francia, Italia e Inglaterra.

Hi ha punts en comú entre la programació d’un equipament cultural a França, com pot ser l’Òpera de Lille, o a l’Argentina, com per exemple el Teatro Colón, i d’un festival de teatre i dansa a Catalunya?
Fuera del común denominador que es la producción de un hecho artístico, no creo que haya muchas similitudes en la tarea de programación: en la ópera hay otro tipo de premisas o parámetros; la escala presupuestaria es diferente, sin mencionar ya los temas gremiales o de personal... El Festival es único por la cantidad de disciplinas, estilos, tendencias y lenguajes que presenta en su programa, y lo hace de modo concentrado en el tiempo, buscando tener el impacto de un “hecho singular” y al mismo tiempo la coherencia de una “propuesta”.

 

Ha pensat en establir col•laboracions amb altres festivals d’estiu com el d’Avignon, d’Edimburg o el de Mérida, a l’hora de programar?
Las colaboraciones con festivales que tienen un perfil similar de programación son indispensables para poder compartir proyectos de creación. Cuento, entre ellos, el Festival de Otoño de París, el Holland Festival, el Festival de las Artes de Bruselas, los de Edimburgo y Avignon, entre otros. Y también aquellos que tienen ámbitos específicos similares - anfiteatros o espacios abiertos- como el Festival Nuits de Fourvière de Lyon, el de Atenas, el de Mérida o el Roundhouse Theatre de Londres.


FES-TE MECENES DE LA FUNDACIÓ ROMEA: VIU UN ANY DE TEATRE


Si vols veure teatre, fes-te mecenes i per 150€ (180€ a partir de juliol) l’any gaudiràs de dues localitats a platea per cada obra de la temporada del Teatre Romea... Tu decideixes com i quan abonar-te; nosaltres t’oferim un any natural de teatre independentment de la data en què et donis d’alta.

 

Mai el teatre havia estat tan a prop teu! Per a qualsevol dubte o aclariment podeu adreçar-vos al nostre telèfon 93.318.14.31 o bé a través de correu electrònic a info@fundacioromea.com o visitant la web www.fundacioromea.com.


FUNDACIÓ ROMEA PER A LES ARTS ESCÈNIQUES

Director
Carles Canut

Equip
Ivet Boltà
Marta Queralt Vila
Amb la colaboració d'Oriol Navarro


Fotografies
David Ruano
Samuel Sánchez


Disseny
Pilar Pascual
Paquito Méndez


Coordinació general
Marta Queralt Vila

info@fundacioromea.com
www.fundacioromea.com
C. Hospital, 51 - 08001 Barcelona
Tel. 93 318 14 31

Programació Teatre Romea 06>07 FES-TE MECENES DE LA FUNDACIÓ ROMEA i viu un any de teatre

www.fundacioromea.com
Si vols donar de baixa la teva subscripció a aquest butlletí pots enviar-nos un e-mail a info@fundacioromea.com escrivint UNSUSCRIBE. És un missatge exclusiu per als nostres socis de la Fundació Romea. © Fundacio Romea per a les Arts Escèniques. Tots els drets reservats. www.fundacioromea.com.
La Fundació Romea per a les Arts Escèniques no es fa responsable de les opinions que els seus col·laboradors puguin expressar.