“Una pel·lícula de terror sense imatges”

El cineasta ens explicarà amb paraules una pel·lícula de terror. D’aquesta forma singular,
Albert Serra ens endinsarà en la lògica de la seva interpretació del terror, i dels seus
límits, entre la por i el desig. El públic podrà escoltar i veure com es construeixen al cap
d’un cineasta les imatges que l’aterroritzen  abans que aquestes esdevinguin una realitat.

 

ALBERT SERRA

Nascut a Banyoles el 1975, és llicenciat
en Filologia Espanyola i doctor en teoria de la literatura
i literatura comparada per la Universitat de Barcelona.
Debutà com a director de llargmetratges amb Crespià,
the film not the village (2003), no estrenat en sales
comercials. La seva segona pel·lícula, Honor de cavalleria
(2006), una reinterpretació del Quixot, guanyà
premis als festivals de Venècia i Torí, i va donar a
conèixer el seu personal estil de cinema contemplatiu
amb elaborats plans rodats en blanc i negre. Per El cant
dels ocells (2006), una història sobre els Reis Mags, va
guanyar el premi Gaudí al millor director. Posteriorment
va escriure i dirigir El senyor ha fet en mi meravelles
(2011), estrenada al Festival del Film de Locarno i
inèdita en sales comercials, sorgida de la iniciativa del
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB)
i emmarcada en el cicle “Correspondències” fílmiques
amb el cineasta argentí Lisandro Alonso.
També ha escrit i dirigit teatre (Pulgasari, 2010) i
televisió (Els noms de Crist, 2011).
Rep el prestigiós premi LUMA, atorgat per la Fundació
LUMA a la Universitat de Barcelona
Recontres d’Arles 2011. Destacats artistes com Kenneth
Anger o Jonas Mekas eren
entre els nominats, seleccionats per un notori comitè
(Hans Ulrich Obrist, Philippe Parreno, Beatrix Ruf).
Per la seva banda, institucions com el Centre Pompidou
de París i la Cinematek de Brussel·les li han dedicat
mostres retrospectives el 2013, igual que la Tate
Modern de Londres, on el seu treball es va poder veure
2015. Així mateix, ha comptat amb el reconeixement de
cites artístiques internacionals de primer nivell com la
Documenta 13 de Kassel, on va presentar Els tres
porquets, pel·lícula de 101 hores en la qual trasllada els
textos de Johann Wolfgang Goethe, Adolf Hitler i Rainer
Werner Fassbinder a la pantalla. Aquest mateix any
presentà al Festival de Locarno Història de la meva
mort, una adaptació del mite de Casanova i Dràcula.
El maig del 2015 va presentar al pavelló català de la Biennal
de Venècia La singularitat, un projecte cinematogràfic
de 12 hores de durada visualitzat simultàniament en
diverses pantalles, que indaga en la relació home-màquina.
El 2016 va estrenar al Festival de Canes La mort de Lluís
XIV, relat sobre els darrers dies del monarca francès, que
va ser guardonat amb el premi Jean Vigo i posteriorment
amb el Premi Feroz Especial. A partir d’aquest film, el
2017 presentà la instal·lació Roi Soleil, que l’any següent
obtingué el Gran Premi del Festival de Marsella.
L’any 2017 rebé el Premi Nacional de Cultura del CoNCA.
El febrer del 2018 estrenà al Volksbühne de Berlín l’obra
teatral Liberté, situada en un segle XVIII utòpic, i posteriorment
va guanyar el Premi Especial del Jurat de la
secció Un Certain Regard del Festival de Canes (2019). Al
febrer de l’any 2019 presentà al Museo Reina Sofía
Personalien, una instal·lació sobre l’instint sexual.
Actualment prepara el seu llargmetratge, I Am a Artist,
sobre la vida interior del món de l’art.
Albert Serra ha estat convidat com a professor en nombrosos
museus, universitats i
centres culturals, especialment a França, on és molt
apreciat, però també a Catalunya,
Espanya, Suïssa, Itàlia i els EUA, on ha mostrat i discutit la
seva obra a les universitats de Harvard, Yale, Filadèlfia,
CalArts, New Museum, etc. entre moltes altres.